4 päivän seikkailun moottoripyörämatka Marokossa #Muchmorocco

Marokko on maa, jolla on kirjaimellisesti kaikki, se tarjoaa lumen peittämiä kohoavia vuoristoalueita, joet, jotka virtaavat syvien kanjonien läpi, paratiisivalkoiset hiekkarannat, Saharan autiomaiden laaja , ja mikä tärkeintä, kaikki ovat yhdistäneet toisiinsa maailman uskomattoman teiden kautta. Täydellinen yhdistelmä seikkailumoottoripyörämatkalle Marokossa!

4 päivän seikkailu moottoripyörämatka Marokossa

Tämä on niin tärkeää, koska Marokko päätimme palauttaa rakkautemme moottoripyörämatkalle. Kun tapasimme ensimmäisen kerran Laosissa toukokuussa 2013, yli kolme vuotta sitten, olin moottoripyörämatkalla parhaan ystäväni kanssa kotoa, joten kutsuin Kachin menemään päiväksi kanssani vuorille Luang Prabangin ympärillä. Tuosta vuorten ympärillä risteilypäivänä, pysähtymisestä kulkeutumispisteisiin matkan varrella tuli ensimmäinen päivämäärä ja ensimmäinen monista moottoripyörän seikkailuista, joita meillä oli yhdessä Laosissa ja Pohjois -Vietnamissa.

Kuva: 8bar Bikescc By-NC-ND 2.0

Aiheeseen liittyvät artikkelit:

Ylellinen autiomaa -leirintä Sahara -kokemuksella, Marokko

8 mahtavaa tekemistä Marokossa

15 paikkaa mennä Etelä -Marokkoon, jota et saa unohtaa!

4 päivän tiematka Marokossa Atlantin rannikolle

Jatkoimme moottoripyörän matkustamista Intiassa vanhan kuninkaallisen Enfieldin kanssa tutkimalla Etelä -Intian rantoja ja maaseutua. Tämän jälkeen muutimme kuitenkin Etelä -Amerikkaan, missä moottoripyörän omistamisesta ja ajamisesta ja ajamisesta ovat paljon tiukempia, joten putoimme moottoripyörämatkoista jo jonkin aikaa – tosiasiassa 2 kokonaista vuotta! Kun meillä oli tilaisuus tulla Marokkoon, tiesimme, että tämä oli täydellinen hetki päästä takaisin moottoripyörälle parhaimmista ympäristöistä ja teistä moottoripyörämatkalle maailmassa!

Seuraava askel suunnitelmissamme oli selvittää paras tapa tehdä moottoripyörämatkoja Marokossa. Koska meillä ei ollut omaa pyörää ja emme myöskään tienneet mitään Marokon reiteistä ja teistä. Meillä oli katsaus verkossa ja vaikka Marokossa oli melko vähän moottoripyörävuokrausyrityksiä, mutta Palm Road oli vain yksi virallinen BMW -motord -kumppani. BMW Motorradin virallinen kumppani tarkoittaa erittäin tiukan operatiivisten ohjeiden, turvallisuuden ja tietysti laadun ja ylläpidon noudattamista. Tämä takaa moottoripyörien ja laitteiden korkeimman laadun ja turvallisuuden. Samoin kuin virallinen kumppani, Palm Roadin omistaja, Reda Jabri, on myös BMW Motorrad -sertifioitu matkaopas, mikä tarkoittaa, että hän on suorittanut sarjan asiantuntijakoulutuskursseja Saksan BMW Motorradin koulutuskeskuksessa. Reda on ratsastanut ja tarjonnut kiertueita Marokossa monien vuosien ajan, ja voit lukea lisää hänestä täällä – Reda Jabri – moottoripyöriä ja vuoria Marokossa!

Palm Road näytti ensimmäistä kertaa yli kahden vuoden aikana, ensimmäistä kertaa jotain BMW: n ja ensimmäistä kertaa ratsastustamme Marokossa. Palm Road näytti täydelliseltä valinnalta Marokon moottoripyörän seikkailuun!

Vaikka en ollut koskaan aikaisemmin ratsastanut BMW -moottoripyörää, moottoripyörän seikkailuelokuvat, kuten ‘Moottoripyöräpäiväkirjat’, ja Ewan McGregorin ”Pitkän kierroksen” ja ”Pitkän matkan alas” antoivat minulle bugin seikkailumoottoripyörälle, joka ratsastaa kauan ennen kuin minulla on koskaan ollut lisenssini.

Kuva: Martin Burrowcc By-NC-ND 2.0

Redalla oli valikoima BMW: tä tarjolla Palm Roadilla; ikoninen BMW Adventure -moottoripyörä, BMW 1200 GS; Kova keskipaino BMW F800 GS – ja ketterä BMW F700 GS. Nämä ovat kaikki uskomattomia seikkailumoottoripyöriä omassa riitissään, mutta kahden vuoden kuluttua ajamisen jälkeen tein valintani sen mukaan, minkä pyörä antoi minun laittaa jalat tasaiseksi maahan – pienempi BMW F700 GS! F700 GS tuntui täydelliseltä pyörältä heti, tarpeeksi koko ja voima käsitellä itseään avoimilla teillä, mutta kevyt ja ketterä, jotta se voi helposti liikkua minkä tahansa karkean maaston yli.

4 päivän seikkailu moottoripyörämatka Marokossa

Seuraavaksi oli päättää reitistämme, tapasin Redan kanssa Marrakech -kahvilassa keskustellakseen parhaasta reitistä, jotta voimme kokea parhaan, mitä Marokko tarjoaa. Palm Road tarjoaa kolme standardi opastettua kiertuereittiä, jotka kaikki yhdistävät Marokon vastakkaisten maisemien ja kiehtovien kulttuurien eri näkökohdat. Koska meillä oli vähän lyhyempi kuin hänen lyhyimmän reitin 7 päivää, Reda keksi räätälöidyn kiertueen.

Päivä 1 – Marrakech – Tichka – Ouarzazate – Agdez (270 km) – Atlas -vuorten ylittäminen

Päivä 2 – Agdez – Zagora – M’Hamid (200 km) – DRAA -laakson kautta

Päivä 3 – M’Hamid – Zagora – Ouarzazate – Ait Ben Haddou (280 km) – Kasbah Ait Ben Haddou

Päivä 4 – Ait Ben Haddou – Telouet – Tichka – Marrakech (200 km) – Uskomaton ratsastus kotiin

Koska missään päivässä ei ole yli 280 km, emme koskaan aja yli 4 tuntia ja runsaasti taukoja ja näkökulmia.

4 päivän seikkailu moottoripyörämatka Marokossa – yksi monista uskomattomista näkymistä

Sisällysluettelo

Päivä 1 – Marrakech – Tichka – Ouarzazate – Agdez (270 km)
Päivä 2 – Agdez – ZAgora – M’Hamid (200 km)
Päivä 3 – M’Hamid – Zagora – Ouarzazate – Ait Ben Haddou (280 km)
Päivä 4 – Ait Ben Haddou – Telouet – Tichka – Marrakechare You Pinterestissä? Kiinnitä nämä!

Päivä 1 – Marrakech – Tichka – Ouarzazate – Agdez (270 km)

Ensimmäisenä päivänä aloitimme Marrakeshista navigoimalla kaupungin kiireisillä teillä, kunnes liikenne vähitellen haalistui ja tasainen suora tie alkoi morfoida käärme mustaksi nauhaan, joka oli kääritty vuoristorinteiden ympärille. Nämä käämitystiet veivät meidät korkealle Atlas -vuorille, joissa tuuli kasvoi voimakkaammaksi ja kylmemmäksi ja moottoripyörän ajaminen alkoi tulla enemmän haasteeksi.

4 päivän seikkailun moottoripyörämatka Marokossa – viimeinen pysäkki ennen reitin vaikeinta osaa

Pysähdyimme kahvia ravintolassa, jossa on panoraamavuorenäkymä levätä ja valmistautua päivän kovimpaan osaan – Ticha Pass. Rivisarjan rinteiden yli oli jo lunta, ja siellä oli enemmän, kun suuntasimme korkeammalle kohti lumen peittämiä huippuja, jotka voimme nähdä etäisyydessä.

Seuraavaksi tuli rehellisesti elämäni räikein ratsastus-alla olevat jäätymislämpötilat, tuulen, lumen ja jäisen mudan puuskat, kaikki luomat olosuhteet, jotka olivat massiivinen askel kaikesta, mitä olin aiemmin ajanyt. Se oli jännittynyt matka, mutta pääsyn saavuttaminen passin yläosaan teki siitä kaiken kannattavan, huolimatta siitä, että se oli melkein totaalinen valkoinen.

Kun laskeudumme takaisin Atlas -vuoren toiselle puolelle, tajusin, kuinka paljon olin ottanut sileät, kuivat, grippiset asfalttitiet itsestäänselvyytenä, kun pääsimme takaisin pyörien heiluttamiseen sujuvasti kulmien läpi, kun lumi sulattiin uudelleen paljastamaan uudelleen Aavikon matalien kivet ja hiekka.

4 päivän seikkailun moottoripyörämatka Marokossa – Palautuspysäkki haastavan Tichka Passin jälkeen

Lounaan jälkeen ouarzatsaatissa jatkoimme muinaiseen Agdezin kaupunkiin, jossa vietimme yön Dar Qamar Ste Aslim Mobilierissä, kauniissa putiikkihotellissa, joka sijaitsee vanhan kylän sydämessä.

Katso koko arvostelu Dar Qamar Ste Aslim Mobilierista, Agdezin hotellin todellinen piilotettu helmi.

4 päivän seikkailu moottoripyörämatka Marokossa – Dar Qamar Ste Aslim Mobilier

Päivä 2 – Agdez – Zagora – M’Hamid (200 km)

Seuraavana päivänä ratsasimme vielä 200 km kiertämällä, kaarevalla teillä Zagoran kautta ja eteenpäin M’Hamidiin, joka tunnetaan myös nimellä maailman loppu, missä tie päättyy ja autiomaa alkaa. Sieltä matkustimme 4 × 4: llä autiomaassa Sahara -kokemuksella viettääksesi yön ylellisellä aavikon leirillä ja jopa ajaa kameleita upeilla hiekkadyyneillä auringonlaskun aikaan.

4 päivän seikkailu moottoripyörämatka Marokossa

Tämä ajo olisi yksi upeimmista, kun tulimme Draan laaksoon palmujen matolla, ajaen laakson kiertävien teiden läpi uudistetulla luottamuksella kahden vuoden kuluttua ilman mitään ratsastusta. BMW F700GS oli täydellinen moottoripyörä näille teillä; Tarpeeksi iso tasapainoinen ja kykenevä ratsastajalla ja pilliolla, riittävän tehokas kuljettamaan useita ajoneuvoja turvallisesti kulmien välillä, mutta ketterä ja riittävän ketterä kääntymään käännöksiin vain pienellä muutoksella lantioissa. F700G: tä ei pidä unohtaa suurempien, suositumpien veljiensä puolesta, se on täydellinen kiertue moottoripyörä itsessään.

M’hamidiin matkan viimeisellä osuudella kuljimme Zagoran kaupungin läpi ja sitten autiomaisen pölyiseen, kuivaan kuumuuteen. Kontrasti edellisen päivän ratsastukseen ei olisi voinut olla suurempi; Kuuma ilma räjähti kypärän läpi, joka korvasi jäisen ilman ja ajautui päivän lumen ennen kuin autio tuulen piiskasi hiekan kierre. Mitä lähemmäksi pääsimme määränpäähän, sitä enemmän täysin sileä marokkolainen Tarmac alkoi murentua ja kapeaa reunoilla, kunnes saavutimme M’hamidiin, jota kutsutaan maailman lopuksi, missä tie yksinkertaisesti pysähtyi kokonaan ja aavikko otti sen paikka.

Tien päättyessä ja autiomaassa alkoi, että ratsasimme Saharan kokemuksen hotellin Kasbahin sisäänkäynnille, jossa lepäämme lounaalle ja valmistaudumme matkalle autiomaahan vaihtamalla kaksi pyörää neljään kokeneen paikallisen berberin kanssa navigoidaksesi meitä turvallisesti Jatkuvasti muuttuvien hiekkadyynien kautta. Kun päämme on peitetty perinteisellä berberin sinisellä autiomaassa, ajoimme melkein kaksi tuntia autiomaassa, pysähtyen matkalla vierailemaan autiomaassa asuvan nomadisen perheen kanssa, jota ympäröivät vain kivet, hiekka ja harvat eläimet, joita he pitivät.

4 päivän seikkailu moottoripyörämatka Marokossa

Viimeinen yöpysäkki oli autiomaa -leiri suuressa ontossa hiekkadyynien välillä. Sen löytäminen sieltä oli täydellinen yllätys, joka oli täysin piilotettu kohoava hiekka kaikilta puolilta. Ylellinen autiomaa -leiri koostui kymmenestä tai useammasta valkoisesta telttasta, noin kymmenen jalkaa pitkä jalan leveä. Sisällä hämmästyimme löydettäessä mukavan parivuoteen, sähköpisteet ja valot, jopa täysin toimiva kylpyOm juoksevalla kuumalla vedellä!

Kun aurinko alkoi laskeutua, mies saapui kolmella kamelilla viettämään meidät auringonlaskun kamelin vaellukselle autiomaassa. Kamelit huokaisivat meluisassa mielenosoituksessa, kun he polvistuivat meidän rypistymään selkänsä päälle. Kun ratsasimme lyhyen matkan päässä leiristä, kävi ilmeiseksi, kuinka helposti ihmiset voivat eksyä autiomaassa, koska muutaman minuutin kuluessa leiri oli poissa näkyvistä ja jokainen dyyni näytti samalta kuin seuraava. Vain paikallinen opas tiesi todella missä olimme. Kun suuntasimme takaisin leiriä kohti, aurinko putosi hitaasti hiekkaan.

Sinä iltana istuimme kotirakennettuun marokkolaiseen Lamb Tagine- ja Couscous -illalliseen, ennen kuin siirryimme suureen nuotioon ulkopuolelle, missä ei ollut melua häiritäkseen autiomaiden rauhaa ja hiljaisuutta ja valoa, vaan tulen, jolloin jokainen tähti sallii jokaisen tähden Loistaa selvästi mustaa taivasta vasten.

Lue kaikki ylellisestä aavikon leirintäalueesta Sahara -kokemuksen kanssa.

Aavikko on niin olennainen osa Marokon elämää, historiaa ja kulttuuria. Itse asiassa voi jopa olla mahdollista sanoa, että voit oppia enemmän Marokosta yhdestä yöstä autiomaassa kuin viikossa Marrakechissa.

Päivä 3 – M’Hamid – Zagora – Ouarzazate – Ait Ben Haddou (280 km)

Varhain seuraavana aamuna meillä oli kevyt aamiainen ja hyppäsimme takaisin nelipyöräiseen ajamaan takaisin M’hamidiin, takaisin polkupyörille ja takaisin tielle, suihkussa ja vaihtamiseen Kasbah -hotellissa valmiina ensimmäiseen osuuteen Paluumatkamme Marrakechiin.

4 päivän seikkailu moottoripyörämatka Marokossa

Jättäessään autiomaasta taaksepäin, ratsasimme takaisin Zagoran ja Ouarzazaten läpi Ait Ben Haddoun kaupunkiin, jossa vietimme yön ylellisessä Riad Ksar Ighndassa, palatsiaalisessa ylellisessä hotellissa, joka on rakennettu vanhankaupungin raunioihin tai ksariin. Ait Ben Haddoun ksar on perinteinen Saharan eteläpuolinen siirtokunta, joka koostuu savirakennuksista, jotka on pakattu puolustaviin seiniin ja jota vahvistetaan kulmiin tornit.

Ksar Ighndan porttien ajaminen tuntui lähestyvän linnaa, jossa on korkeat seinät, tornit ja korkeat puiset ovet. Huoneemme sijaitsivat katolla, jossa toisiinsa liittyvien kattoterassien verkko antoi uskomattomat näkymät ympäröivään maisemaan, rehevän vihreän kasvillisuuden maton ja palmujen täyttäen pienen laakson. Sisäpihalla oli suuri, jäähdyttävä uima -allas, jonka varjostettiin lehdet ja alkuperäispuut. Tutkittuaan hotellin erilaisia päällekkäisiä tasoja ja muotoja, suuntasimme Hammanille imeäkseen pölyn innostavan matkan jälkeen takaisin autiomaasta.

Lue koko arvostelu Riad Ksar Ighndasta Ait Ben Haddoussa.

4 päivän seikkailu moottoripyörämatka Marokossa

Päivä 4 – Ait Ben Haddou – Telouet – Tichka – Marrakech

Moottoripyörän seikkailumme viimeinen päivä vie meidät aina takaisin Ait Ben Haddhousta, Atlas -vuorten yli Tishka Passin läpi ja aina takaisin Marrakechiin. Uskomaton asia tällä reitillä on se, että vaikka olisimmekin ajamassa samalla tavalla kuin olemme tulleet, jokainen nurkka ja jokainen näkymä on täysin ainutlaatuinen kokemus vastakkaiseen suuntaan ajaessamme!

Kun kiipesimme takaisin Tishka -passin huipulle, suuri osa lumesta oli sulanut pois ja edellisten päivien gale -voiman tuulet olivat kadonneet, mikä teki siitä paljon helpomman ja miellyttävän matkan.

4 päivän seikkailu moottoripyörämatka Marokossa

Tämä viimeinen matka oli mahdollisuus pohtia koko viimeisten päivien matkaa; Kuinka oli mahdollista kokea vilkas kaupunki, lumen peittämä vuoristo, kämmenellä täytetty laakso, kallioinen tasangot ja Saharan autiomaiden loputtomat laajuuden, kaikki vain useissa päivinä. Sanoa, että ratsastukseni olisi parantunut, olisi aliarviointi. Suuremman pyörän, lumen ja mudan ja jatkuvan tiukkojen maastomahdollisuuksien haaste, kaikki yhdistettynä REDA: n tarkkailun silmä- ja asiantuntija -neuvoihin, lisäämällä minun